Thursday, September 20, 2007

130?

In Swedish (in English below): Enligt Dagens Industri överväger EU-kommissionen att lagstifta om att de bilar som är tillverkade i Europa får lov att släppa max 130 gram koldioxid per kilometer från 2012. I dag släpper den nytillverkade genomsnittsbilen ut 161 gram koldioxid per kilometer. Tydligen så har de flesta biltillverkare sagt att de kommer klara kraven. Alla utom en vill säga. Porsche har uppgett att de aldrig kommer att kunna leva upp till de nya EU-kraven. Porsche har sagt att de kommer stämma EU ifall kommissionen inför de nya riktlinjerna.

Lite lustigt att ett bilmärke som säger sig ligga på teknikens framkant inte säger sig kunna klara av att leva upp till de nya krav som ställs. Läste en artikel om en forskare som sa att hybridteknik och annan ny teknik var det största som hänt bilmarknaden sedan upptäckten av förbränningsmotorn, inte så mycket för miljöaspekterna utan mer för prestanda. Nu verkar de bilmärken som tidigare sagt sig ligga först i utvecklingen som Porsche, BMW, Audi och Mercedes vara de som tappat teknikförsprånget och märken som Toyota tagit ledningen.

According to an article in Forbes Magazine and Dagens Industri the European Commision will come with a proposed directive to cut the carbon dioxide emissions for cars to 130 grams per kilometer from 2012. Most car manufactors will be ready for the new rules but Porsche said that they "can not meet this target" according to the head of development Wolfgang Duerheimer.

Isn't this kind of funny that Porsche that has been a company on the edge of the technoligy not will bee able to deliver according to the new rules. It seems that Porsche, BMW, Audi and Mercedes are loosing their technoligy lead to companies like Toyota. I read a article where a scientist says that the new technoligies on the market like hybrid are the biggest change to the car market since the combustion engine.

No comments: